Annemarie Dufrasnes | 7 Effectieve Marketingtips voor Bruidsfotografen: Hoe kan je jezelf onderscheiden en klanten aantrekken

Annemarie Dufrasnes | 7 Effectieve Marketingtips voor Bruidsfotografen: Hoe kan je jezelf onderscheiden en klanten aantrekken

Er zijn veel, heel veel fotografen, maar ik geloof dat er genoeg plek is voor iedereen! Jouw klant zoekt een fotograaf die bij hun past. Jij zoekt een klant waarmee je een klik voelt. Dat je meer dan prachtige foto’s maakt geloof ik meteen. Natuurlijk heb jij een eigen stijl ontwikkeld, van journalistiek, tot romantisch, van moody, tot light and airy, van kleurrijk tot fine art. Je hebt vast binnen deze vormen van bruidsfotografie en je nabewerking een keuze gemaakt. Maar wat gaat jou nu onderscheiden, zodat een klant heel bewust en vol overgave voor jou kiest?

Ik geef je zeven waardevolle marketingtips om je te helpen meer op te vallen en je bruidsfotografiebedrijf te laten groeien:

1. Wat is marketing nu eigenlijk?

Marketing(communicatie) is niet anders dan jouw potentiële klanten laten weten dat je winkeltje open is en wat je daar verkoopt. In veel gevallen gebruikt een ondernemer een website als ‘etalage’. Als winkeltje zeg maar. Dit kan trouwens ook een social media kanaal zijn, maar laat ik als voorbeeld de website nemen.

Jouw website fungeert dus eigenlijk als winkeltje en je wilt daar zoveel mogelijk kwalitatieve mensen naartoe krijgen. Met kwalitatief bedoel ik, mensen die opzoek zijn naar een bruidsfotograaf, niet naar een cavia… 😉

Tip: Jouw marketing mag je heel bewust gaan inzetten, met in je achterhoofd: hoe krijg ik zoveel mogelijk mensen die gaan trouwen en op hun bruiloft een fotograaf willen naar mijn winkeltje / website? Juist, daar zet je ‘kanalen’ voor in.

Bepaal wat je tof vindt en welke doelgroep daarbij past

Voordat je jouw kanalen uitkiest, is deze stap heel belangrijk! Bepaal wie je bent, wat je tof vindt en welke klant daarbij past.

Toen ik volledig achter mijn eigen identiteit ging staan en me niet langer bezighield met de mening van anderen, werd alles veel eenvoudiger. Ik ontwikkelde een nabewerking die ik mooi vind en stelde mijn portfolio zorgvuldig opnieuw samen. Ik liet een website bouwen die ik mooi vind en wat perfect bij mij past. Ook kreeg ik maling aan formaliteit en schreef ik mijn webteksten op mijn manier, zoals ik echt ben. Inclusief echte Annemarie Dufrasnes grapjes. Hiermee maak ik het voor mijn potentiële klanten een stuk makkelijker: Ze kunnen meteen filteren of ik bij hun pas of niet. Jouw onderscheidendheid zit ‘m in jouw persoonlijkheid, niet langer meer alleen in de fotografiestijl…  Persoonlijkheid en authenticiteit wordt steeds belangrijker. Laat dus zien en voelen wie je bent.

Tip: Je hoeft echt niet álles te delen. Bedenk wat voor jou privé is en je voor jezelf wilt houden en bedenk wat persoonlijk is, wat voor jouw klanten fijn en tof is om te weten.

3. Kies je kanalen 

Ik heb het over marketingcommunicatie kanalen die je kan inzetten om publiek te trekken, om uiteindelijk mee in gesprek te gaan, met als doel dat de klanten jouw zullen boeken. In dit geval gebruiken we het kanaal website als winkeltje en je wilt mensen naar je website toe trekken. Dat kan door andere kanalen in te zetten, bijvoorbeeld:

  • Adverteren
  • Zoekmachines
  • Social media: Instagram, Facebook, TikTok, YouTube
  • Beurzen
  • Flyeren
  • Netwerken
  • Mailings
  • TV
  • Brochure
  • Sponsoring, en meer.

In stap 2 nam ik je mee in hoe belangrijk het is om te bepalen wie je bent en welke doelgroep hierbij past. Je wilt dit weten, omdat ook ieder kanaal zo z’n eigenheid heeft en bepaalde doelgroepen aantrekt. Zodra jij stap 2 duidelijk hebt, kun je de kanalen bewust kiezen die bij jou en jouw doelgroep passen.

Tip: Begin met een paar kanalen, niet allemaal tegelijk. Test deze kanalen en verbeter ze. Voeg dan extra kanalen toe als dat nodig is. Het blijft testen, testen, testen.

4. Bouw een sterke online aanwezigheid 

Investeer in een professionele en aantrekkelijke website die je portfolio, reviews en pakketten laat zien. Maak een fantastische ‘Over mij’ pagina, waarin je echt je persoonlijkheid laat zien en toffe weetjes over jezelf deelt. Op die manier kunnen potentiële klanten veel beter bepalen of er een klik is. En dat wil je, want je wilt leuke klanten. Ik kan je namelijk op een briefje meegeven dat je hier veel meer energie van krijgt en betere foto’s maakt. 

Gebruik ook social media platforms zoals Instagram of Facebook om je beste werk te delen, betrokkenheid te creëren en een community op te bouwen met jouw klanten die fan van je zijn. Dit trekt ook toekomstige klanten aan, zoals bijvoorbeeld aanstaande bruidsparen die jouw werk fantastisch vinden.

Tip: Laat je gezicht zien! Mensen willen even in de poppetjes van je ogen kijken. Het is een mensen-mens beroep, dus vervang je logo als profielfoto voor een toffe foto van jezelf.

5. Gebruik contentmarketing

Creëer waardevolle en relevante content voor bruiden en bruidegoms, zoals blogs, een magazine en tips voor prachtige foto’s op hun bruiloft. Door nuttige informatie te delen, vestig je jezelf als een autoriteit op het gebied van bruidsfotografie en trek je potentiële klanten aan.

Tip: Bedenk 2 of 3 pijlers om je content te genereren. Bijvoorbeeld: 1. tips voor bruidsparen, 2. Dingen die jij tof vindt op een bruiloft, 3. reviews. Zo maak je het voor jezelf, maar zeker ook voor toekomstige bruidsparen veel makkelijker om te filteren op een match.

6. Laat een ijzersterk portfolio zien

Vermijd het tonen van zes foto’s die dezelfde pose of hetzelfde bruidspaar laten zien. Wissel voldoende af en laat alleen zien wat jij echt heel tof vindt. Hiermee geef je aan toekomstige bruidsparen een duidelijk beeld van wat jij graag vastlegt, dan hoef jij ook geen foto’s te maken die je eigenlijk helemaal niet wilt maken. Beter 10 KNAL foto’s in je portfolio die echt bij je passen, dan 100 x 13 in dozijn.

Tip: Laat je huidige portfolio reviewen en ga met collega fotografen mee voor portfolio opbouw.

7. Toon sociale bewijskracht

Laat de tevredenheid van je vorige klanten zien door middel van reviews. Dit zegt veel over de kwaliteit van je werk en geeft inzicht over hoe andere bruidsparen jou hebben ervaren op hun bruiloft. Door je klanten te laten vertellen hoe hun ervaring was, heb je echte bewijsvoering van klanttevredenheid.

Tip: Wees niet bang om een review te vragen. Als het niet okay was, wil je dit ook graag weten, zodat je kunt verbeteren. Vraag daarom niet om een random review, maar stel gerichte vragen waarop je antwoord wilt. Niemand heeft iets aan: ‘Ze was aardig en maakte mooie foto’s ;-). Je wilt je toekomstige klant juist laten weten hoe anderen jou hebben ervaren, je persoonlijkheid 😉

Kortom

Bepaal wie je bent, wat je wilt en de bijpassende doelgroep die je wilt aantrekken. Zet kanalen in om je doelgroep te prikkelen met als doel om ze aan de tafel te krijgen voor een tof kennismakingsgesprek. Start en kies een paar kanalen. Test en verbeter. En het allerbelangrijkste: gooi er jouw eigen sausje er overheen met een fijne mix van jouw persoonlijkheid. Want ondanks jouw prachtige werk, kiest jouw toekomstige klant echt, maar echt alleen voor jou als persoon! Daarmee ga je scoren! Daar worden jij EN je klant uiteindelijk het meest gelukkig van.

een foto van Annemarie Dufrasnes die op een stoel poseert voor de foto

Annemarie Dufrasnes: Fulltime fotograaf en ondernemer sinds 2011. Enthousiaste introvert, coach en levensgenieter. Naast 2 fotografie bedrijven run ik De Academy voor Fotografen en help ik met fotografieskills, marketing en workflow.